Jan van der Heyde 2

0

dienstjaren


Jan van der Heyde 2 was in dienst tussen 1930 en 1983.
0

pk's


Middels 2 DAF DS575 6-cil dieselmotor motoren wordt er 210 pk's gegenereerd.
0

x uitgerukt


Jan van der Heyde 2 ging er 331 maal op uit om reddingen te verrichten.
0

reddingen


Jan van der Heyde 2 wist ? mensen te redden.

Een bijzonder schip dat tijdens de Nationale Historische ReddingbootDag acte-de-présence geeft is de voormalige drijvende motorbrandspuit ‘Jan van der Heyde (II)’, geen reddingboot zoals de andere schepen maar wel een hulpverleningsvaartuig met een geweldige staat van dienst.

Dit schip, het tweede met deze naam, werd in 1930 bij Schiffswerft und Maschinenbau August Pahl in Hamburg-Finkenwarder gebouwd voor de stad Amsterdam en op 3 november van dat jaar in dienst gesteld.

De ‘Jan’, zoals het schip wordt genoemd, is een dubbelschroefs motorschip met twee bluspompen. Het had oorspronkelijk twee 6-cilinder Maybach benzinemotoren van elk 100 pk.Door het grote vermogen deed het schip regelmatig dienst als ijsbreker in de Amsterdamse grachten.

In 1965 werden beide motoren vervangen door twee DAF DS5756-cilinder dieselmotoren van ieder 105pk.

Afmetingen: lengte 17m, breedte 3,75, diepgang 1,25m.

Specificaties

  • L.O.A.: 17,00m
  • Breedte: 3,75m
  • Diepgang: 1,25m
  • Motoren: 2 stuks
  • Vermogen: 210 pk
  • Merk: DAF DS575 6-cil dieselmotor
  • Orginele motor:
    2x 6-cilinder Maybach benzinemotoren van elk 100 pk