Javazee

De Casparis
De Casparis
Scheveningen en Katwijk
Brandaris
Brandaris
Terschelling
X

Javazee

0

dienstjaren


Javazee was in dienst tussen 1967 en 2006.
0

pk's


Middels 2 6 cil. GM diesel type V71 motoren wordt er 598 pk's gegenereerd.
0

x uitgerukt


Javazee ging er 500 maal op uit om reddingen te verrichten.
0

reddingen


Javazee wist ? mensen te redden.

De bouw van de boot werd mogelijk gemaakt door de bijdrage van het personeel van de Koninklijke Marine. De Slag in de Javazee, die 25 jaar voor de indienststelling van de reddingboot plaatsvond (27 februari 1942), stond symbool voor de inzamelingsactie ter nagedachtenis aan “alle marinemannen die gedurende en na de Tweede Wereldoorlog, waar ook ter wereld, bij de vervulling van hun plicht hun leven verloren.”

De Javazee lag van 1967 tot 1991 te Breskens bij het station van de K.Z.H.M.R.S. Daarna werd ze overgeplaatst naar Station Hoek van Holland. De Javazee heeft in haar operationele periode meer dan vijfhonderd reddingsacties verricht, waaronder tientallen onder extreem zware omstandigheden. Daarbij viel op dat deze boot, door haar stationering in Breskens aan de Westerschelde (aanlooproute naar de haven van Antwerpen) en in Hoek van Holland aan de Nieuwe Waterweg (aanloophaven van Rotterdam) verhoudingsgewijs vaak voor grote zeeschepen in actie is gekomen.
Sinds 2006 ligt de Javazee bij het Nationaal Reddingmuseum. Ze wordt onderhouden door de vrijwilligers van het Nationaal Reddingmuseum.

Op 25 augustus 1977 haalde de Javazee 28 opvarenden van het in brand geraakte Griekse schip ‘Attican Unity’ in de Wielingen. In 1987 was de Javazee betrokken bij de hulpverlening aan de gekapseisde veerboot ‘Herald of Free Entreprise’ bij Zeebrugge.

Specificaties

  • L.O.A.: 21,05m
  • Breedte: 4,64m
  • Diepgang: 1,50m
  • Waterverplaatsing: 54,4 ton
  • Motoren: 2 stuks
  • Vermogen: 598 pk
  • Merk: 6 cil. GM diesel type V71
  • Orginele motor:
    6 cil. GM diesel type V71